//Lesson Of The Day\\
//Typical My
Skincare :)
Saturday, June 3, 2017 | 2:35 AM | 0 Galaxy(s)

Hello , i am not really sure if i want blogging again , but here i am , just very tired of life and hope to find some inner peace here. So , skincare. Semua orang suka cakap pasal skincare , but first of all , no picture of me will be attach here. So kulit aku , combination-oily. Maksudnya , kulit kombinasi yang lebih kepada berminyak and berminyak of course akan jadi pertumbuhan jerawat. >.<

I hate it, but .. better kot dari dry skit yang lagi mempercepatkan penuaan? i still wanna be young! :P
anyway , kulit aku biasa2 je. Sekolah rendah dah banyak jerawat hormon dekat dahi , sebab aku period quite awal. dari darjah 5. then masa tu rasanya aku mmg tak pakai apa2 pencuci muka. then form 1, pindah kl dari sabah. masa tu kulit muka bertambah okay je. so aku mmg tak mementingkan kebajikan muka ini. tapi yelah , bila dah masuk sekolah menengah ni hormon gatal makin lah merebak, jadi start lah jaga muka nak tarik perhatian lelaki. Astaghfirullah , lagha tu semua.
so first product yang aku pakai adalah


Taraaa. The body shop vitamin c scrub. 

tak pakai lama pun sbb mahal and kakak aku punya. hahahahaha , nak beli sendiri mmg la tak mampu ye nokkk. bila pakai scrub ni mmg muka cantik , tapi jerawat tak hilang la. muka cuma jadi segar and glow mcm tu je.


pastu pakai clearasil pulak. yang ni tak berkesan pun dekat aku. tak jadi apa2 pun. pastu tau2 je dah discontinue pulak. 


pastu pakai pulak clean and clear ni. lama lah jugak sampai habis sekolah menengah and aku punya muka mmg bersih je licin. taktau la sbb clean and clear ni ke sbb apa. Habis spm , kerja kfc. dgn minyak and peluh nya , of course la kulit jadi tak lawa balik. :(
pastu masuk uitm. 


masa kat uitm aku pakai garnier ni. sebab masa tu model dia lisa surihani and baru je keluar garnier ni kat malaysia. and of course aku pakai sekali dgn dia cream dia. konon nak bagi putih.

cream yang ni lah aku pakai. lama jugak dlm 2 tahun aku pakai. and aku rasa mmg muka jadi putih pakai benda ni. tapi stop sbb tak tahan berminyak. Ya Allah , dengan kelas semua mmg tak lah nak tahan dengan berminyak semua ni. 

pastu pakai hada labo yang whitening ni. tapi aku pakai pencuci muka jelah. pakai dengan berus pobling tu. time tu pun muka mmg takde masalah , so mmg okay je.

sebab terpengaruh dgn kawan sebilik time tu , aku pakai benda ni. and sampai sekarang masih pakai lagi. tapi tu jap lagi aku cerita aku punya skincare rutin. 

pastu zaman terpengaruh dengan skincare instagram. aku belilah alpha arbutin ni. wangi mmg wangi. kulit mengelupas pulak. :(
dan aku mmg tak boleh kalau kulit mengelupas , terus stop. :(
dan masa tu jugak berazam , no more whitening product. i will just accept my skin tone. 

pastu bila dah tak tau nak pakai apa , aku try benda ni. sebab murah and senang cari. tapi lumrah wanita ni takkan pernah puas. 

pastu aku try pulak safi yang colour hijau tu.
yang colour hijau tu mmg kulit jadi bersih , tapi berminyak sangat muka. 
so tukar pulak yang colour purple tu. wangi and sedap sgt pakai. masa tu tgh intern , kalau time solat basuh muka pakai tu semua org tegur wangi. hahahaha. tapi safi manggis tu buat kulit rasa gatal2.
haihhhhh.. :(

masa masuk uitm jasin , aku pakai balik clean and clear tu sbb kawasan ceruk, itu je pencuci muka yg ada wehhh. :(
masa awal2 okay lagi , tiba2 sbb air yg kotor sgt kat sana, kulit aku jadi kering and mengelupas.masa tu mmg ulang alik UK(unit kesihatan) sbb tak tahan. suhu badan aku naik 39 darjah sbb bdan tak tahan dgn keadaan cuaca kat sana and air sekali!

bila dah kult kering ni , pergi lah dataran pahlawan cari watson guardian semua.
mula2 taknak beli bio essence , aku cari pencuci muka lain. tapi tba2 je termakan pujuk rayu salesgirl situ. >.< sesungguhnya saya manusia lemah ye.. dua pam je pakai. pastu terbiar tanpa digunakan. 

try pulak lah cetaphil ni. sebab bila tengok review , banyak sgt org rave pasal pencuci muka ni. so try la dgn harapan akan menjadi dekat aku, and atas hasutan member aku jugak. >.<
tapi malangnyaaaaaaaaaaaaa , dia tak sesuai wehhh ! bila pakai muka aku jadi panas. stress woo. dah lah mahal. aku habiskan je lahh , pakai kat bdn. :P


then baru aku perasan kulit aku sbnrnya dah bertukar jadi sensitif. so aku pun ajak la Mr.A untuk cari pencuci muka. Bila masuk watson je , aku mmg aim nak hada labo. so beli yg untuk sensitif skin punya. yayyyy.. kulit dah makin okay. :)
Bahagia sekejap sbb dah takde dah kulit yg mengelupas tuu.
then bila dah habis , start beli baru. tersalah beli. terbeli pulak yg pore refining and tell you whar, langsung tak sesuai dengan aku! jadi makin bertambah minyak kat muka nii.

and aku tukar kepada pencuci muka ni. Oh My GGGGGGGG. this is the bomb!
mmg paling serasi dgn aku wehhh , murah pun murah. safi balqis perfect 10 kawalan minyak. aku pakai yang semua biru tuu. mmg best gila pakai pencuci muka ni. kulit tak berjerawat , tak kering , tak berminyak. TAPIIIII.. safi pulak discontinue benda niii. dia tukar pegi oxywhite. :(((
and aku pulak tak boleh pakai yg oxywhite tuu , dia buat kulit aku kering sgt. pakai moisturizer pun tak jalan. and the oxywhite gel moisturizer langsung tak berguna. buat jadi minyak bukan moisture okay? I hate you safi!

okay before aku buat skincare routine yg skg , i try himalaya. because everyone rave about it too. tapiiiii , macam biasa , my sensitive skin cannot accept it. himalaya dari yang neem sampai yg oil control ni aku takleh pakai. breakout teruk weh, just imagine for 23 years tak pernah breakout, tiba2 breakout teruk. and jerawat yang besar2 tu muncul wehhh. seriously , hell to the nooooo. aku takkan pakai lagi himalaya. 

SKINCARE ROUTINE 2017

so untuk skincare aku yg sekarang

siang aku akan pakai ni. Eucerin dermopurifyer. actually beli ni sbb tak sempat beli Body Shop TTO.
but so far so good. takde breakout ke apa ke. okay2 je.

then aku pakai toner , Tea Tree Oil and Moisturizer from the body shop. dia takde lah ilang terus okay , tapi controlling effectively.
Malam aku ulang step sama , tapi malam aku pakai pencuci muka The Body Shop TTO dgan aku tak pakai moisturizer. 
aku pakai serum from its skin. 
yang ni aku pakai. but if you ask me , honestly , its not that good. i will not repurchased it. seriously. aku just pakai sbb taknak membazir. but kdg2 skip jugak sbb tak tahan bau dia wehhhh.

and seminggu dua tiga kali aku scrub pakai st ives and exfoliate pakai innisfree punya blackhead balm. 
its so so. yes , boleh keluarkan blackhead but not too much. and kau boleh rasa blackhead tu keluar but for repurchase ? nuh uh. i would rather try cosrx after this.
that is it. Bukan nak mempengaruhi ke apa , apa yg aku tak boleh pakai maybe korang boleh. its not you , its my skin. :P buhhh byeee. 

















<<